Aktualności Warsztatu Terapii Zajęciowej

Sprawni żeglarze - Warsztat Terapii Zajęciowej na Mazurach

Pod koniec maja podopieczni naszej placówki wraz z terapeutami udali się do miejscowości Sztynort położonej w województwie warmińsko – mazurskim nad jeziorem Sztynorckim. Celem naszej wizyty był udział w kilkudniowym rejsie po jeziorach mazurskich. Jezioro Sztynorckie, Kisajno, Niegocin, Jagodne i Tałtowskie to jeziora, które w tym roku opłynęliśmy na Maxusach 33 – jachtach żaglowych służących nam przez kilka dni za dom.

Pierwszego dnia po dotarciu do portu w Sztynorcie przystąpiliśmy do zaokrętowania naszych załóg; przydzieleniu „marynarz” do poszczególnych kajut i pierwszego wspólnego posiłku na łodzi.

Dzień drugi rozpoczął się dla nas wszystkich bardzo energicznie, mianowicie każdy z nas przystąpił do szkolenia, które przeprowadził dla nas Pan Adam – kapitan naszej załogi. Na początku zapoznaliśmy się z podstawami dotyczącymi bezpiecznego poruszania się po pokładzie i pomostach portowych, omówiliśmy zasady bezpieczeństwa na wodzie, zapoznaliśmy się z techniką prawidłowego zakładanie kamizelki ratunkowej (kapoka), poznaliśmy budowę jachtu, nazwy poszczególnych lin oraz funkcje jakie pełnią i do czego służą; zapoznaliśmy się z  manewrami, które będziemy wykonywać na wodzie oraz zasadami jakie panują przy wejściu i wyjściu z portu.

Po skończonym szkoleniu i przydzieleniu każdemu z członków załogi konkretnych zadań i obowiązków nadszedł czas na pierwszy w tym roku rejs. Opuściliśmy Port Sztynort na Jeziorze Sztynorckim i wyruszyliśmy w kierunku Wilkas.
Przed nami Jezioro Kisajno.

Po dopłynięciu do Portu Wilkasy wybraliśmy się do Parku Wodnego. Po całym dniu żaglowania było to miłą odmianą i chwilą relaksu. Chętni mogli skorzystać z biczy wodnych, jacuzzi, rwącej rzeki, zjeżdżalni bądź po prostu popływać.

Trzeciego dnia po wspólnym śniadaniu w Porcie Wilkasy znajdującym się na Jeziorze Niegocin wyruszyliśmy w dalszą drogę. Kierunkiem naszej wyprawy był port w Mikołajkach.

Trasa z Portu Wilkasy do Mikołajek wiodła przez kilka jezior oraz kanałów. Z Jeziora Niegocin ruszyliśmy w kierunku Jeziora Bocznego, po przepłynięciu którego wpłynęliśmy na Jezioro Jagodne. Nasza dalsza droga związana była z pokonywaniem kanałów łączących poszczególne jeziora. Aby dostać się na Jezioro Szymon, a następnie Tałtowisko i Tałty musieliśmy przepłynąć przez Kanał Szymoński o długości 2360 metrów, Kanał Mioduński długości 1920 metrów, krótki 500 metrowy Kanał Lelecki oraz Kanał Tałcki o długości 1620 metrów.
W trakcie przepływania przez kanały bardzo ważnym zadaniem naszej załogi było kładzenie masztu przed wejściem do kanału oraz jego sprawne postawienie zaraz po wyjściu z niego. Tą umiejętność opanowaliśmy dość szybko na trasie z tak licznymi kanałami.

Do portu w Mikołajkach dotarliśmy późnym popołudniem, co jednak nie przeszkadzało nam, w zwiedzeniu najbliższej okolicy. Wspólny spacer naszych dwóch załóg WTZ Siedlce po urokliwych Mikołajkach zrekompensował nam trudy dnia…

Następnego dnia wyruszyliśmy w kierunku Giżycka, które położone jest na Jeziorze Niegocin – a dokładnie pomiędzy dwoma jeziorami Niegocin i Kisajno. Nasza podróż do Giżycka wiązała się z pokonaniem kilku mniejszych jezior i kanałów. Był to kolejny sprawdzian naszych umiejętności i organizacji pracy przy stawianiu i kładzeniu masztu. Port Ekomarina w Giżycku – tak jak w ubiegłym roku, tak i teraz zrobił na nas największe wrażenie. Duży port z wieżą widokową, miejscem na ognisko, restauracjami i miejscem gdzie można kupić pamiątki. W tym porcie spędziliśmy noc, a dnia następnego przed wypłynięciem wybraliśmy się jeszcze na spacer po Giżycku.

Powrót na jacht… wypływamy pozostawiając za sobą Giżycko… kierunek Sztynort; miejsce początku i końca naszej tegorocznej przygody na żaglach.

Na miejsce dotarliśmy po późnym południem. Po zacumowaniu przystąpiliśmy do sprzątania łodzi i pakowania się…

Poranek, śniadanie i powrót do domu…

***

Sprawni żeglarze - Warsztat Terapii Zajęciowej w Siedlcach na Mazurach

2017-07-11

Zdjęcia: Warsztat Terapii Zajęciowej w Siedlcach.