Aktualności Świetlicy Socjoterapeutycznej

SZLAKIEM NAJSTARSZYCH GÓR w POLSCE

27 września 2012r. jeszcze przed wschodem słońca, wyruszyliśmy w naszą podróż, której celem było zobaczenie najciekawszych miejsc Gór Świętokrzyskich.

Pierwszą atrakcją był Klasztor ojców Oblatów na Św. Krzyżu, do którego musieliśmy się wspinać stromymi zboczami Łysej Góry. W klasztorze przywitał nas jeden z ojców, który udzielił nam błogosławieństwa relikwiami Krzyża Świętego. Następnie przewodnik oprowadził nas po krusz gankach, opowiadając legendy i historię najstarszego sanktuarium w Polsce. Obejrzeliśmy również eksponaty znajdujące się w muzeum klasztornym, które zostały przywiezione z całego świata przez ojców misjonarzy. Na koniec zeszliśmy do podziemnej krypty Oleśnickich, w których znajdowały się trumny ze szczątkami.

Po drodze do Jaskini Raj, zatrzymaliśmy się w Kielcach przy Kadzielni – Ścisły Rezerwat Przyrody Nieożywionej, w której znajduje się przepiękny amfiteatr. Podczas zwiedzania najpiękniejszej jaskini w Polsce, zobaczyliśmy piękne, niepowtarzalne dzieła natury. Znajdujące się tam stalaktyty, stalagmity i stalagnaty utworzyły niepowtarzalny wystrój. Uruchamiając naszą wyobraźnię mogliśmy zobaczyć twory przypominające ludzkie i zwierzęce postacie oraz przedmioty np, stajenka Bożonarodzeniowa, sowa, żaba, krasnale, muszla. Po wizycie w jaskini udaliśmy się do kolejnego pięknego i historycznego miejsca, którym są ruiny zamku w Chęcinach. Podziwialiśmy dziedziniec, pozostałości komnat oraz okazałą basztę, z której oglądaliśmy panoramę Gór Świętokrzyskich.

Dzień pełen wrażeń zakończyliśmy w Miedzianej Górze, gdzie mieliśmy nocleg.    W pensjonacie – Podgórski Kącik Alicji – zjedliśmy przepyszną kolację i po wspólnie spędzonym wieczorze przy kominku, zmęczeni poszliśmy spać.

Kolejny dzień rozpoczęliśmy od zwiedzania klasztoru w św. Katarzynie, a następnie podjęliśmy ciężką próbę zdobycia szczytu Łysicy liczącej 612 m n.p.m. Zmęczeni poranną wspinaczką, a jednocześnie szczęśliwi ze zdobycia najwyższego szczytu Gór Świętokrzyskich, udaliśmy się na obiad.

Gdy napełniliśmy nasze brzuszki wyruszyliśmy do miejscowość Ujazd, w której znajduje się największa budowla pałacowa w Europie, zamek Krzyżtopór. Po ruinach oprowadzał nas przewodnik, który opowiadał o historii twierdzy Krzysztofa Ossolińskiego. Ogrom i przepych z jakim został zbudowany, zrobił na nas ogromne wrażenie.

Zamek był ostatnią atrakcją naszej wycieczki, podczas której dzieci zobaczyły wiele ciekawych i historycznych miejsc. Wszyscy wracali zmęczeni, ale w doskonałych humorach.

Wyjazd odbył się dzięki dotacji z Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Lublinie. Serdecznie dziękujemy za wsparcie finansowe Bankowi Spółdzielczemu w Parczewie oraz parafii św. Jana Chrzciciela w Parczewie.