Aktualności Warsztatu Terapii Zajęciowej

Wycieczka na Mazury Warsztatu Terapii Zjęciowej w Siedlcach

W środowy poranek w dnach 21 – 23 sierpnia nasza placówka wyruszyła na 3 dniową wycieczkę. Celem naszej podróży była Kraina Wielkich Jezior Mazurskich.

Pierwszego dnia zawitaliśmy do Parku Dzikich Zwierząt w Kadzidłowie, który znajduje się w Puszczy Piskiej, na terenie Mazurskiego Parku Krajobrazowego przy trasie pomiędzy miejscowościami Ruciane - Nida i Mikołajki. Jest to park prywatny o powierzchni około 100 ha założony przez dr. Andrzeja Krzywińskiego. W Parku Dzikich Zwierząt mogliśmy zobaczyć między innymi: żubry, bobry, wilki, żurawie, sarny, daniele, koniki polskie (tarpany), dziki, wiele gatunków ptactwa m.in.: czaple, żurawie, puchacze.

Następnym punktem na naszej trasie było miasto Mikołajki - spacer ulicami miasta, oraz zwiedzanie portu jachtowego. Wizytą w Mikołajkach zakończyliśmy pierwszy dzień pobytu na Mazurach udając się do Mrągowa gdzie znajdował się nasz hotel Klub „Mazury”.

Drugi dzień rozpoczęliśmy od zwiedzania byłej kwatery wojennej Adolfa Hitlera w Gierłoży zwanej Wilczym Szańcem. Na powierzchni ok. 250 ha wybudowano 80 obiektów, w tym 7 potężnych, żelbetonowych schronów z przeznaczeniem na biura i kwatery oficerskie. Grubość ich ścian dochodziła do 8 m, a stropów do 10 m., Teren był ogrodzony, zaminowany i zamaskowany.

Następnie udaliśmy się do miasta Reszel, bogatego w rozmaite zabytki m.in. zamek biskupów warmińskich zbudowany w latach 1350 – 1341, Cerkiew pw. Przemienienia Pańskiego z XVIII czy gotyckie mosty, a także galerii w tym obrazów Franciszka Starowieyskiego.

Kolejnym miastem na naszej drodze był Kętrzyn - w którym zobaczyć można Kościół św. Jana, Bazylikę Mniejszą św. Jerzego czy też Zamek Krzyżacki - oraz Święta Lipka, w której znajduje się Sanktuarium Maryjne, którego opiekunami są Ojcowie Jezuici. Obiekt zabytkowy jakim jest Sanktuarium Maryjne pw. Nawiedzenia NM Panny wraz z obejściem krużgankowym i klasztorem jest jednym z najważniejszych zabytków baroku w północnej Polsce.

Ostatni dzień przygód rozpoczeliśmy od zwiedzania Mrągowa. Jest to niewielkie miasto, którego punktem centralnym jest rynek z przepięknym ratuszem wybudowanym w 1825 roku. Centrum Mrągowa składa się głównie z kamieniczek, położonych przy brukowanych ulicach, co bardzo dobrze odzwierciedla klimat dawnego mazurskiego miasteczka. Następnie udaliśmy się do Mazurskiego Edenu zwanego Galindia w miejscowości Iznota położonego na półwyspie u ujścia rzeki Krutyni do Jeziora Bełdany. W tym miejscu mieliśmy możliwość poznania życia i zwyczajów Galindów – mieszkańców tych że terenów jeszcze przed Krzyżakami.

Podsumowaniem naszej podróży po Mazurach była wizyta w Klasztorze Filipinów w Wojnowie gdzie zobaczyć mogliśmy kolekcję ikon.