Aktualności Warsztatu Terapii Zajęciowej

Zamość - Roztoczański Park Narodowy. WTZ Siedlce na wakacjach.

„Padwą Północy” bądź „”perłą renesansu” nazywany jest Zamość, którego większość zabudowy stanowią kamienice, a jego stara część otoczona jest typowo renesansowymi fortyfikacjami bastionowmi. Twierdza Zamość, która powstała na przełomie XVI
i XVII wieku była pierwszym punktem naszej trzydniowej wycieczki w drodze do Roztoczańskiego Parku Narodowego.

Spacerem po Zamościu.

Pierwszy dzień rozpoczęliśmy od zwiedzania „starego Zamościa”. Po spotkaniu z Panem Leszkiem - przewodnikiem -  udaliśmy się w kierunku fortyfikacji „starego miasta” powstałych na przełomie XVI i XVII wieku na zlecenie założyciela miasta, hetmana wielkiego koronnego Jana Zamoyskiego. Po wysłuchaniu krótkiej historii miasta ruszyliśmy w kierunku Bramy Lwowskiej, która wybudowana została ok. 1600 roku, a na której po obu jej stronach znajduje się herb Zamoyskich. Następnie zwiedziliśmy ekspozycję na nadszańcu bastionu VII, gdzie zobaczyć mogliśmy figury żołnierzy w mundurach z minionej epoki oraz repliki sprzętu artyleryjskiego. Po krótkim spacerze dotarliśmy na rynek nad którym dominował przepiękny ratusz z 52-metrową wieżą
i monumentalnymi, dwuskrzydłowymi schodami. Cały plac rynku zamykają przepiękne kamienice m.in. Ormiańskie, kamienica Morandowska – mieszkał w niej Bernardo Morando twórca koncepcji architektonicznej miasta i najważniejszych jego budowli; kamienica pod św. Kazimierzem czy Linkowska – wyróżniająca się czerwoną cegłą elewacyjną. Wspomniany wcześniej ratusz był i jest w dalszym ciągu siedzibą władz miejskich Zamościa. Po przerwie na zakup pamiątek, którą zrobiliśmy w tym przepięknym miejscu ruszyliśmy dalej poznawać Zamość. Kolejne przystanki spaceru po mieście to Pomnik Dzieci Zamojszczyzny, Pałac Zamoyskich i Pomnik Jana Zamoyskiego oraz Katedra Zamoyska.

„Serce Roztocza”

Zwiedziwszy stary Zamość udaliśmy się do Krasnobrodu, gdzie w  Ośrodku Wypoczynkowym PSZCZELINIEC czekały na nas domki, w których byliśmy zakwaterowani. Krasnobród leży w południowo-wschodniej Polsce pośród Wyżyny Lubelskiej
i Roztocza, w dolinie górnego biegu rzeki Wieprz. Właśnie ze względu na swoje centralne położenie na Roztoczu Środkowym Krasnobród nazywany jest „Sercem Roztocza".  Miasto Krasnobród położone jest na terenie Krasnobrodzkiego Parku Krajobrazowego i w sąsiedztwie Roztoczańskiego Parku Narodowego. Zwieńczeniem dnia było ognisko zorganizowane na terenie ośrodka. Nie zabrakło na nim pieczonych kiełbasek, chleba i wspólnych śpiewów. Przy ognisku każdy mógł podzielić się wrażeniami z mijającego dnia…

Górecko Kościelne, Józefów, Susiec

Dzień drugi w Roztoczańskim Parku rozpoczęliśmy od zjedzenia obfitego śniadania. Najedzeni i pełni energii ruszyliśmy
w stronę Górecka Kościelnego. Po dotarciu na miejsce udaliśmy się na spacer Aleją Dębów rozpoczynającą się nieopodal kościoła św. Stanisława. Aleję tworzą potężne dęby z których najstarszy ma 500 lat i 7 metrów obwodu. Po drodze mijaliśmy kapliczki „Pod Dębami” i „Na Wodzie”, a także stacje drogi krzyżowej.

Józefów, to kolejna miejscowość na mapie naszej wycieczki. W Józefowie udaliśmy się do kamieniołomu Babia Dolina. Jest to pasmo kamieniołomów piaskowców i wapieni trzeciorzędowych.  Kamieniołom ten jest atrakcją turystyczną, a przy drogach prowadzących do miasta, na ulicach, w ogrodach i placach napotkać mogliśmy rzeźby - wykonane właśnie z materiału pozyskanego w kamieniołomie - które są dziełem miejscowych artystów. Dodatkową atrakcją Józefowa jest wzniesiona niedawno 19-metrowa baszta widokowa, z której można podziwiać panoramę miasta. W centrum miasta zatrzymaliśmy się na moment przy fontannie, na której wyeksponowano 8 postaci zwierząt, występujących w okolicznych lasach.

Ostatnim punktem dnia była wizyta w miejscowości Susiec. Na wjeździe do Suśca stoi pomnik Kargula i Pawlaka bohaterów komedii „Sami Swoi”, „Nie ma mocnych” i „Kochaj albo rzuć”, który ma przypominać, że to właśnie w Suścu urodził się reżyser wspomnianych komedii Sylwester Chęciński. Atrakcją turystyczną miejscowości jest „Szlak Szumów” czyli tzw. Szumy nad Tanwią. Są to niewysokie kaskady na rzece Tanwi, ciągnące się na długości około 1 km.

Po powrocie do ośrodka i zjedzeniu kolacji czekała na nas jeszcze jedna niespodzianka – dyskoteka z DJ. Pomimo aktywnie spędzonego dnia każdy z nas znalazł jeszcze siły na tańce.

„W Szczebrzeszynie chrząszcz…”

Ostatni dzień wycieczki nadszedł szybko. Pobudka, pakowanie toreb, śniadanie…
Nie od razu wyruszyliśmy w stronę domu. Czekały na nas jeszcze trzy miejscowości, które chcieliśmy zobaczyć.

Gościnny dla nas Krasnobród rozpoczęliśmy od zwiedzenia Kaplicy na Wodzie do której prowadzi Aleja Najświętszej Marii Panny zwana również Kasztanową. W tym miejscu w roku 1640 Jakubowi Ruszczykowi objawiła się Matka Boża nakazując mu postawienie kapliczki.

Następnie udaliśmy się do Muzeum Wieńców Dożynkowych. Muzeum zlokalizowane jest w zabytkowym, krytym gontem spichlerzu z 1795 roku. Kolekcja wieńców dożynkowych z roku na rok bogaci się o nowe „eksponaty”, które przywożone są
z okazji organizowanych we wrześniu dożynek diecezjalnych. Obok Muzeum Wieńców Dożynkowych znajduje się mini-ogród zoologiczny, w którym znajdują się ciekawe okazy ptactwa m.in.: pawie, gołębie czy bażanty.

W sąsiedztwie wspomnianego muzeum i ptaszarni znajduje się Krasnobrodzkie Muzeum Parafialne. W ekspozycji „Etnografia - Muzeum Wsi Krasnobrodzkiej”, która powstała w 1989 roku zobaczyliśmy nieużywany już dziś sprzęty domowe i gospodarcze oraz narzędzia pracy wiejskich rzemieślników.

W odległości około 22 kilometrów od Krasnobrodu leży  malownicze miasteczko Zwierzyniec, które było kolejnym punktem na mapie naszej wycieczki. Po dotarciu do Zwierzyńca pierwsze kroki skierowaliśmy w kierunku kościoła p.w. św. Jana Nepomucena. Kościół ten wybudowany jest na wyspie stawu, a połączony z lądem mostem. Wybudowany został w latach 1741-1747 z fundacji Tomasza Antoniego Zamoyskiego i jego żony Teresy z Michowskich. W dalszej kolejności udaliśmy się na spacer po „Zwierzyńczyku”, który w oficjalnej nazwie brzmi „Zabytkowy układ wodno-pałacowy w Zwierzyńcu wraz
z zagospodarowaniem turystycznym”. „Zwierzyńczyk” jest odtworzonym w 2012 roku historycznym układem pałacowo - wodnym z czasów Ordynacji Zamojskiej. W parku znajduje się kanał, którego brzegi połączone są drewnianymi mostkami, ławeczki, żwirowe alejki oraz kładki nawiązujące architektonicznie do czasów Ordynacji Zamojskiej.

Po spacerze po Zwierzyńcu przyszedł czas na ostatni punkt tegorocznej wycieczki. Szczebrzeszyn. Tam, przed Urzędem Miejskim na placu Tadeusza Kościuszki znajduje się dwumetrowy pomnik Chrząszcza, którego odlew wykonany został
w Krakowie. Jednak to nie jedyny pomnik chrząszcza w Szczebrzeszynie. U podnóża Góry Zamkowej znajduje się drugi, starszy pomnik, odsłonięty w 2002 roku. Wykonany z pnia lipowego przez uczniów Liceum Sztuk Plastycznych z Zamościa pod kierunkiem prof. Zygmunta Jarmuła.

Wizytą w Szczebrzeszynie zakończyliśmy naszą podróż po Lubelszczyźnie.

***

Zamość - Roztoczański Park Narodowy. WTZ Siedlce na wakacjach.

2017-09-08

Zdjęcia: Warsztat Terapii Zajęciowej w Siedlcach.